هورمون رشد در بدنسازی

هورمون رشد در بدنسازی
در این نوشته شما می خوانید

هورمون رشد ( GH ) ، هورمونی است که از بخش پیشین هیپوفیز یا آدنوهیپوفیز آزاد می‌ شود. هورمون رشد یا سوماتوتروپین ساختمانی گلیکو پروتئینی دارد. به طور کلی هدف این هورمون ، افزایش بیوسنتز ( تولید ) پروتئین در سلول‌ های بدن است. طبق تحقیقات انجام شده محققین به این نتیجه رسیده اند که GH اثر خود را با استفاده از انواع پروتئین‌ ها تحت عنوان سوماتومدین ها به سلول‌ها القا می کنند.

همچنین تحقیقات نشان داده است که ورزش به خصوص اگر همراه با حرکات دست باشد ، منجر به تحریک تولید GH می گردد. میزان ترشح هورمون رشد در کودکان در ساعات اولیه خواب ، بسیار زیاد است ، بنابراین کودکی که دچار کمبود خواب یا بی نظمی در خواب باشد در رشد او اختلال پیش می آید.

هورمون رشد در متابولیسم ( سوخت و ساز ) پروتئین ، کربوهیدرات و لیپیدها دخالت دارد و هدف نهایی آن افزایش بیوسنتز پروتئین‌ ها در سلول است تا بدین وسیله ، سبب رشد ابعادی و تعدادی سلول‌ ها گردد. همچنین هورمون رشد در بدنسازی سبب تحریک صفحات رشد استخوان ‌های طویل ، قبل از سن بلوغ می‌ شود اما بعد از سن بلوغ به دلیل استخوانی شدن این صفحات ، رشد استخوان ‌ها به صورت قطری ادامه خواهد داشت. هورمون رشد در بدنسازی اثرات متعدد دیگری همچون موارد ذکر شده در لیست زیر را دارد :

  • کاهش جذب گلوکز توسط کبد
  • افزایش گلوکونئوژنزی در کبد
  • نقش داشتن در هومئوستازی

اثر هورمون رشد در متابولیسم کربوهیدرات و لیپیدها

یکی از مهم‌ ترین کربوهیدرات ها گلوکز نام دارد و بدن از آن برای ساخت ATP استفاده می‌ کند. هورمون رشد تا آنجایی که امکان دارد دستور عدم مصرف گلوکز توسط سلول را می‌ دهد. البته سلول ‌های عصبی از این قاعده مستثنی هستند ، چرا که فقط از گلوکز برای ساخت ATP استفاده می‌ کنند. بنابراین غلظت گلوکز در خون بالا رفته و ممکن است در اثر پر کاری هیپوفیز نوعی دیابت ، به نام دیابت هیپوفزی در بدن رخ ‌دهد. هورمون رشد در بدنسازی دستور تجزیه لیپید ها ( لیپولیز ) را به سلول‌ ها می‌ دهد تا اسیدهای چرب حاصله را به ATP تبدیل کرده و به مصرف خود برسانند.

تحریک هورمون رشد و تستسترون به صورت طبیعی

هورمون رشد و تستسترون دو هورمون مهم در رابطه با عضله سازی هستند. یکی از مهمترین وجوه تمایز بین این دو مورد این است که هورمون رشد عضلات در واقع باعث ایجاد سلول های عضلانی جدید در بدن می شود ، در حالی که تستسترون چنین نیست. هیچ تردیدی وجود ندارد که تستسترون سلطان عضله سازی است ، اما فاقد یک ویژگی مهم است. به همین دلیل افزایش هر دو سطح هورمون رشد و تستسترون در کنار هم چنین تاثیر مهمی در عضله سازی دارد. موثرترین راه برای انجام این کار استفاده از استروئیدهای آنابولیک و هورمون رشد مصنوعی است. با این وجود چند مشکل وجود دارد :

  • هر دو بدون نسخه پزشک غیرقانونی هستند
  • هورمون رشد مصنوعی می تواند اندازه استخوان ها و اندام ها و همچنین رشد مو را افزایش دهد
  • تستسترون عوارض جانبی احتمالی زیادی از ژنیکوماستی تا موارد جدی دیگر دارد

مکمل هایی وجود دارند که به طور طبیعی باعث افزایش هورمون رشد در بدنسازی شده و مکمل هایی که به طور طبیعی تستسترون را تقویت می کنند. ابتدا بیایید تقویت کننده های هورمون رشد را بررسی کنیم :

مکمل های تحریک هورمون رشد

GABA

GABA آمینو اسیدی منحصر به فرد که مخفف Gamma-Aminobutryic Acid بوده و از این جهت که در واقع بیشتر از اینکه به سنتز پروتئین کمک کند ، به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می کند مانند بسیاری دیگر از اسیدهای آمینه. وقتی مردم می گویند ” آمینو اسید ” معمولا به اسیدهای آمینه آلفا اشاره می کنند ، اما GABA یک آمینو آلفا نیست. در ترکیب برخی از مکمل های پری ورک اوت نیز GABA موجود است. البته شما می توانید GABA را به صورت پودر یا قرص نیز خریداری کنید که گزینه خوبی است ، زیرا از این طریق می توانید دوزهای بیشتری مصرف کنید. از بین همه تقویت کننده های هورمون رشد طبیعی در بدنسازی ، GABA احتمالا مورد توجه ترین مکمل محسوب می شود.

آمینو اسیدها

سایر اسیدهای آمینه که دارای اثر ” تقویت هورمون رشد عضلات ” هستند عبارتند از اورنیتین ، لیزین ، گلوتامین ، BCAA ، تائورین و آرژنین. مصرف این اسیدهای آمینه در کنار هم به مقدار کافی می تواند نتایج قابل توجهی در تحریک هورمون رشد ایجاد کند.

مکمل های تقویت کننده سطح تستسترون

مکمل هایی که به طور طبیعی تستسترون را تقویت می کنند معمولا شامل عصاره های گیاهی طبیعی هستند. با این حال ، یکی از محبوب ترین تقویت کننده های طبیعی تستسترون که امروزه موجود است ، به هیچ وجه گیاهی نیست بلکه ترکیبی از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. بسیاری از قوی ترین تقویت کننده های طبیعی تستسترون موجود در بازار امروز ترکیبی از همه این مواد را شامل می شوند. بیایید نگاهی به آنها بیاندازیم :

ZMA

آسپارتات منیزیم روی در برخی موارد ترکیبی از روی ، منیزیم و ویتامین B6 است. این پیشرفت نسبتا جدید در مکمل های بدنسازی واقعا چیز جدیدی نیست. ما صدها سال است که از مزایای روی و منیزیم مطلع بوده ایم ، اما اخیرا کشف شده است که این دو با هم ، در دوز کافی بالا ، می توانند به میزان قابل توجهی سطح تستسترون را افزایش دهند. روی نه تنها برای تولید تستسترون لازم است ، بلکه یک آنتی اکسیدان قوی است که سرعت بهبود را تسریع می کند. منیزیم برای عملکرد عضلات و بیش از 300 واکنش در بدن لازم است. علاوه بر این ، بسیاری از آمریکایی ها در رژیم غذایی خود دچار کمبود منیزیم هستند. بسیاری از کاربران ZMA خواب عمیق تر و آرام تری را گزارش می دهند ( که این خود در تولید تستسترون و HGH مهم است ). ZMA ابتدا به صورت مکمل به خودی خود فروخته شد ، اما اکنون اکثر شرکت های مکمل تولید کننده تقویت کننده تستسترون ، آن را به عنوان یکی از چندین ماده تشکیل دهنده شامل اثربخشی آن می دانند.

3 راه تقویت و افزایش هورمون رشد در بدنسازی و تستسترون

در حالی که مکمل ها می توانند در افزایش HGH و سطح تستسترون بسیار مفید باشند ، اما مهمترین عوامل مربوط به رژیم غذایی ، ورزش و استراحت شما است. به ندرت اتفاق می افتد که HGH و تستسترون به طور مستقل از یکدیگر افزایش یا کاهش یابند ، زیرا بسیاری از عادات غذایی ، تمرینات و الگوی خواب تولید هر دو این هورمون ها را به روش یکسان تاثیر بگذارند. در ادامه سه روش تقویت تستسترون و هورمون رشد را برایتان ذکر می کنیم :

  1. پاورلیفتینگ انجام اسکات و ددلیفت با وزن زیاد در تکرار کم احتمالا تنها مهمترین ابزار برای افزایش HGH و تستسترون است. شما فقط باید یک یا دو بار در هفته این تمرینات را انجام دهید ، زیرا بدن برای ریکاوری از وزنه برداری به زمان کافی نیاز دارد.
  2. استراحت اگر به اندازه کافی نمی خوابید ( 7-8 ساعت در طول روز ) بدن را برای تولید این هورمون ها سلب می کنید. حدود 70% هورمون رشد بدن در هنگام خواب عمیق تولید می شود.
  3. رژیم غذایی بدون سوخت مناسب بدن شما نمی تواند به اندازه کافی از این هورمون ها تولید کند بنابراین وزنه برداری و استراحت بدون دریافت کالری و پروتئین کافی کمک چندانی به شما نمی کند. مصرف پودر پروتئینوی با کیفیت بالا یک امر ضروری در تحریک هورمون رشد در بدنسازی است!

همانطور که می بینید هر سه این عوامل به هم وابسته هستند ، به این معنی که همه آنها باید ” در اوج ” باشند ، در غیر اینصورت واقعا از هیچ یک از آنها سود زیادی نخواهید دید.

در اینجا چند نکته خوب مفید دیگر در افزایش هورمون رشد در بدنسازی را ذکر می کنیم :

  1. یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا باعث می شود بدن انسولین بیشتری تولید کند که می تواند GH را خنثی کند ، بنابراین روی یک رژیم غذایی با قند کم ، کربوهیدرات با شاخص گلیسمی پایین ، رژیم غذایی با پروتئین بالا تمرکز کنید ، به ویژه قبل از خواب.
  2. یک وعده غذایی کم حدود 1 الی 2 ساعت قبل از تمرین و دوباره بلافاصله بعد از تمرین بخورید.
  3. جهت بهبود هورمون رشد عضلات توصیه می شود اسیدهای آمینه ( گلوتامین ، BCAA ، آرژنین ) قبل ، در حین و بعد از تمرینات مصرف کنید.
  4. با وقفه های کوتاه ، تمرین با تکرار بالا را انجام دهید.
  5. تمرینات با حداکثر شدت مانند دو سرعتی ( بهترین ورزش چربی سوزی که وجود دارد ) را انجام دهید.
  6. درصد چربی بدن خود را کاهش دهید ، زیرا باعث تولید استروژن بیشتر در بدن می شود.
  7. در طول روز 30 دقیقه کوتاه بخوابید.
  8. بیش از حد تمرین نکنید ( این موضوع جدی مهمتر از آن است که فکر کنید ).
  9. مصرف مکمل ها را جهت افزایش هورمون رشد در بدنسازی فراموش نکنید!

ترکیبی از رژیم غذایی مناسب ، تمرینات ورزشی مداوم و مکمل ها می توانند بدن شما را تحریک کنند تا بیش از حد معمول هورمون رشد و تستسترون تولید کند. برای مردان 18 تا 25 سال ، سطح هورمون شما در بالاترین حد خود قرار دارد ، بنابراین زمان خوبی جهت بهره وری از تمرینات ورزشی و تغذیه است. برای مردان بالای 30 سال مکمل هایی که ذکر کردیم حتی نسبت به مردان جوان نتایج قابل ملاحظه ای ایجاد می کند ، زیرا با افزایش سن سطح GH و تستسترون کاهش می یابد. برای زنانی که سعی در ایجاد تقویت کننده هورمون رشد طبیعی عضله دارند ، معمولا انتخاب بهتری نسبت به تقویت کننده تستسترون است. برای مردان و زنانی که بیش از 50 سال دارند تقویت کننده هورمون رشد طبیعی یک روش عالی و ایمن برای معکوس کردن روند پیری است. آنها می توانند انرژی ، نشاط ، بهبود بینایی ، بهبود لحن عضلانی و بسیاری از مزایای دیگر را تقویت کنند.

رشد در بدنسازی و تستسترون

اثر هورمون رشد در متابولیسم پروتئین

هورمون رشد در بدنسازی سبب افزایش جذب اسیدهای آمینه توسط سلول‌ های بدن و تجمع آن‌ ها در سلول‌ ها می‌ شود. به عبارتی نفوذپذیری غشای سلول ‌ها را نسبت به اسیدهای آمینه افزایش داده که این کار با همکاری و در حضور انسولین انجام می‌ شود.

تاثیرات هورمون رشد در بدن انسان :

  • افزایش سطح کلسیم و تقویت و افزایش قوای استخوان ها
  • افزایش حجم عضلات از طریق فزون پروری ( بزرگ شدن عضوی بیش از حد لزوم ) سارکومر
  • بهبود لیپولیز ( تجزیه چربی )
  • افزایش سنتز پروتئین
  • تحریک رشد ارگان های داخلی ( به غیر از مغز )
  • بهبود هم ایستایی ( حفظ شرایط پایدار و ثابت در محیط داخلی بدن )
  • کاهش جذب گلوکز در کبد
  • بهبود عملکرد پانکراس
  • افزایش یون زدایی T4 به T3

عملکرد هورمون رشد در بدنسازی :

اثرات هورمون رشد در بدنسازی بر روی بافت های بدن ، به طور کلی می تواند به عنوان آنابولیک ( سازنده ) توصیف شود. همانند سایر هورمون های پروتئین ، GH با تعامل با یک گیرنده خاص بر روی سطح سلول ها عمل می کند. موثرترین مزیت هورمون رشد ، افزایش قد در دوران کودکی است. به نظر می رسد افزایش قد توسط دو مکانیزم تحریک می شود :

  1. از آنجایی که هورمون های پلی پپتید محلول در چربی نمی باشند ، نمی توانند به غشاهای سلولی نفوذ کنند. بنابراین ، GH با اتصال به گیرنده سلول مورد نظر ، اثرات خود را اعمال می کند ، جایی که در آن مسیر MAPK / ERK را فعال می کند. از طریق این مکانیزم ، GH به صورت مستقیم پخش و تکثیر غضروف ها را تحریک می کند.
  2. GH همچنین از طریق مسیر علامت گذاری JAK-STAT ، تولید فاکتورهای رشد انسولین ( IGF-1 که به عنوان سوماتومدین نیز شناخته شده است ) هورمونی متشابه با پروانسولین را تحریک می کند. کبد یکی از اعضای اصلی GH برای این فرآیند است و محل اصلی تولید IGF-1 محسوب می شود. IGF-1 تاثیرات تحریک کننده ای بر رشد بافت های مختلف دارد. IGF-1 همچنین دارای اثرات تحریک کننده بر فعالیت های استئوبلاست و کندروسیت برای افزایش رشد استخوان است.

 

مهران
مهران
من مهران احمدی هستم، لیسانس فیزیولوژی و مربی بدنسازی درجه 2 با 10 سال سابقه ورزشی و بدنسازی. هدف من از ارائه این محتوا، به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه خود با شما عزیزان است تا به شما در رسیدن به اهدافتان در زمینه تناسب اندام و سلامتی کمک کنم.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین الان برنامه خودت رو دریافت کن!