تاثیر رابطه جنسی در بدنسازی

تاثیر رابطه جنسی در بدنسازی
در این نوشته شما می خوانید

رابطه جنسی در بدنسازی

بسیاری از ورزشکاران این سوال را در ذهن خود دارند که ” آیا رابطه جنسی و خود ارضایی تاثیری ( مثبت و منفی ) در افزایش حجم توده های عضلانی دارد یا خیر ؟ ” شما باید اطلاعات کافی از تاثیر رابطه جنسی در بدنسازی و روند تمرینات خود داشته باشید. همان گونه که می دانید رابطه جنسی بخشی ضروری در زندگی محسوب می شود. مطالعه ای که اخیرا بر روی آقایان صورت گرفته است نشان می دهد که رضایت جنسی در آقایان اولین دلیل شاد بودن آن ها است. از آنجایی که بسیاری از ورزشکاران نگران تاثیرات منفی رابطه جنسی در بدنسازی هستند ، سعی می کنند کمترین میزان رابطه جنسی را داشته باشند. واقعیت کلی این است که داشتن میل بسیار بالا برای رابطه جنسی ، به خصوص در جوانان 25 الی 30 ساله ، نشان دهنده میزان میل جنسی سالم می باشد. علاوه بر این ، میل جنسی زیاد مشخصه بالا بودن سطح تستسترون در داخل بدن انسان است. از آنجایی که سطح بالای تستسترون نشان دهنده ظرفیت بالای بدن در ایجاد توده های عضلانی بدون چربی است ، هر چه سطح تستسترون بدن شما بیشتر باشد ، بدن بیشتر قادر به ایجاد توده های عضلانی می باشد. هر چه میزان فعالیت های جنسی خود را کاهش دهید ، به مرور زمان میل جنسی شما نیز کاهش می یابد و نهایتا پتانسیل رشد عضلات شما نیز کم می شود. روانشناس معروف اتریشی ، فروید ، معتقد بود که تمایلات و نیروی جنسی اساس روان انسان ( روح و ذهن ) را تشکیل می دهند و رفتار انسان را هدایت می کنند. همه ورزشکاران می خواهند بدانند که چگونه رابطه جنسی در افزایش سیستم ایمنی بدن ، بهبود عملکرد تمرینات ورزشی و بهبود کیفیت زندگی تاثیر می گذارد.

تاثیر رابطه جنسی در آزادسازی هورمون ها

دومین موضوعی که در مورد رابطه جنسی در بدنسازی باید در نظر بگیرید ، آزادسازی هورمون ها بعد از اتمام رابطه جنسی است. بلافاصله پس از پایان رابطه جنسی ، سطح پرولاکتین ( هورمونی که عملکرد آن کاملا برعکس دوپامین است ) در بدن آقایان افزایش می یابد. بالا رفتن سطح پرولاکتین عوارض جانبی همچون کاهش میل جنسی ، تغییرات خلق و خو و گاهی اوقات افسردگی ، ضعف جسمانی ، سردرد ، ناباروری و مهم تر از همه کاهش سطح تستسترون را دربردارد. بنابراین در حالی که بالا بودن میل جنسی نشان دهنده طبیعی بودن سطح تستسترون است ، پس از داشتن رابطه جنسی سطح تستسترون بدن شما کاهش می یابد. از این رو قبل از انجام تمرینات از داشتن رابطه جنسی اجتناب کنید. اگر سطح تستسترون بدن شما پایین باشد ، از انجام تمرینات ورزشی به نتیجه مطلوبی دست نخواهید یافت. بالا بودن سطح تستسترون در داخل بدن انسان یکی از نکاتی است که منجر به افزایش رشد توده های عضلانی می گردد. نکته دیگری که بعد از رابطه جنسی در بدنسازی باید در نظر بگیرید ، احساس خواب آلودگی می باشد. این موضوع به خاطر این واقعیت است که بلافاصله پس از اتمام رابطه جنسی اکسی توسین ( هورمون فزاینده‌ انقباضات عضله‌ زهدان (رحم) و فزاینده‌ ترشح شیر پستان ) هورمون ها افزایش می یابد. این هورمون باعث کاهش راندمان آقایان در باشگاه در حین تمرینات می گردد. فعالیت های جنسی آزادسازی دوپامین را تسهیل می کنند. دوپامین ( C8H11NO2 ) یک انتقال دهنده عصبی و مونوامین ( ترکیب آمین با یک گروه آمینو ) است که نقش بسیار مهمی در ترکیب و آزادسازی آدرنالین ( هورمونی با فرمول C9H13NO3 که از غده‌ فوق کلیوی ترشح می‌شود ) دارد. افزایش ضربان قلب ناشی از تحریک جنسی ، عملکرد تاثیر دوپامین در آزادسازی آدرنالین می باشد.

ارتباط بین استرس و رابطه جنسی

نکته دیگری که باید در مورد رابطه جنسی در بدنسازی در ذهن داشته باشید ، این است که استرس تاثیر منفی در افزایش حجم عضلات دارد. زمانی که شما تحت استرس زیادی قرار می گیرید ، کورتیزول زیادی وارد رگ های خونی شده و این موضوع روند عضله سازی را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از افراد رابطه جنسی را عاملی تسکین بخش برای استرس در نظر دارند ، از این رو داشتن رابطه جنسی تاثیر مثبتی در کاهش استرس شما خواهد داشت.

رابطه جنسی در بدنسازی

ارتباط بین رابطه جنسی و سطح چربی بدن

اکثر ورزشکاران به دنبال کاهش چربی های اضافه بدن خود می باشند. یک نکته ای که در مورد رابطه جنسی در بدنسازی باید در ذهن داشته باشید این است که هر چه چربی های اضافه بدن خود را از بین ببرید و لاغرتر شوید ، میل جنسی شما نیز کاهش می یابد. هر دوی این موارد به میزان سطح چربی و کالری دریافتی شما بستگی دارد. اگر برای شرکت در مسابقات از رژیم غذایی خاصی پیروی می کنید ، در طول این دوره میل جنسی شما به شدت کاهش خواهد یافت. خبر خوب این است که با اتمام دوره رژیم غذایی ، میل جنسی شما به حالت طبیعی خود بر می گردد.

ارتباط بین رابطه جنسی و عملکرد سیستم ایمنی بدن

تحقیقات اخیر نشان داده است که نوسانات هورمونی پس از انزال رخ می دهد و انزال به افزایش سطح آدرنالین ، پرولاکتین 1 و سلول های کشنده ( CD3-CD16+CD56 ) کمک می کند. همه این موارد نشان دهنده تاثیر مثبت انزال در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می باشد.

ارتباط رابطه جنسی و سطح تستسترون

تستسترون مسئول رشد عضلات است و در واقع رشد عضلات در غیاب تستسترون رخ نمی دهد. از این رو ورزشکاران همیشه درصدد افزایش سطح تستسترون می باشند. بسیاری از ورزشکاران از داروهای گیاهی ، انواع مکمل های ویتامین و مواد معدنی ، پرواستروئیدها و حتی استروئیدهای غیر قانونی به منظور بهبود سطح تستسترون و عملکرد خود در حین تمرینات ورزشی استفاده می کنند. مصرف مکمل های غذایی در تغییر سطح هورمون ها موثر هستند اما بسیاری از آنها در طول زمان تاثیر خود را از دست می دهند ، زیرا بدن تولید مواد طبیعی را به عنوان پاسخ به نفوذ بیرونی تنظیم می کند. وقتی این اتفاق می افتد رشد ماهیچه ها متوقف می شود. محققان چینی به منظور کشف تاثیر رابطه جنسی در بدنسازی در سال 2003 بر روی 28 مرد داوطلب تحقیقی انجام دادند. آن ها به مدت یک هفته انزال نداشته اند و سطح تستسترون آن ها روزانه اندازه گیری می شده است. محققان دریافتند که پرهیز از انزال برای شش روز ، هیچ تاثیری در سطح تستسترون نداشته است. در روز هفتم ، سطح تستسترون به 145.7% از سطح پایه رسید و در روز هشتم به سرعت تا 7.8% کاهش یافت. محققان بر این باورند که کاهش ناگهانی تستسترون در روز هشتم به دلیل بازخورد منفی فرونشانی ترشح هورمون لوتینیزیگ ( LH ) بوده است. هورمون LH برای تولید تستسترون ضروری بوده و سطح آزاد تستسترون را تعیین می کند. فرونشانی LH منجر به کاهش سطح تستسترون تا مقدار پایه می گردد. نهایتا این تحقیق نشان می دهد که تناوب رابطه جنسی در بدنسازی و انزال بر سطح تستسترون تاثیر می گذارد.

موضوعی که اکثر ورزشکاران وی آن توافق نظر دارند این است که انجام فعالیت های جنسی در روز رقابت ورزشی ( مخصوصا چند ساعت پیش از آغاز رقابت ) اثر منفی روی سطح تستسترون خواهد گذاشت. اگر ورزشکار سطح تستسترون پایینی داشته باشد ، به احتمال زیاد دچار کمبود انرژی ، اختلال در ریکاوری و حتی کاهش قدرت و نیرو می‌ گردد. برخی دانشمندان معتقدند اگرچه فعالیت جنسی قبل از یک رقابت یا جلسه تمرینی لزوما باعث کاهش سطح تستسترون نمی‌شود ، اما مطمئنا باعث افزایش آن هم نخواهد شد! به طور کلی اگر قرار است فردا یک جلسه تمرینی پرفشار مانند حرکات ترکیبی داشته باشید ، داشتن فعالیت جنسی قبل از جلسه تمرینی چندان منطقی به نظر نمی‌ رسد. اما اگر جلسه تمرینی شما شامل حرکات ایزوله و تک مفصلی است انجام عمل جنسی چندان تاثیری روی عملکرد شما نخواهد گذاشت.

به طور خلاصه اگر می خواهید توده های عضلانی بزرگ تر و قوی تری داشته باشید ، نگران رابطه جنسی نباشید. رابطه جنسی در بدنسازی تاثیر منفی در نتیجه کار شما نخواهد داشت ، مگر اینکه به صورت مداوم باشد و تمرین کردن در باشگاه را برای شما دشوار کند. اگر واقعا نگران این موضوع هستید اطمینان حاصل کنید که دو فعالیت را در طول 5 ساعت انجام می دهید. این کار باعث می شود سطح هورمون های بدن شما به میزان پایه برسد و هر گونه تاثیرات منفی که ممکن است رخ دهد نیز کاهش یابد.

نقش مصرف مکمل زینک در رابطه جنسی

به منظور افزایش حجم توده های عضلانی ، حتما از مکمل زینک استفاده نمایید. بعد از داشتن رابطه جنسی بدن شما مقدار مشخصی زینک از دست می دهد و زینک یکی از مهم ترین مواد مغذی ضروری در رشد و نگهداری بافت های عضلانی محسوب می شود. جایگزین کردن مقدار زینک از دست رفته از طریق مصرف مکمل ها ، تاثیر مثبتی در روند عضله سازی خواهد داشت.

مجتبی نوترکی
مجتبی نوترکی
من مجتبی نوترکی هستم متولد 1361 اهل همدان، از نوجوانی علاقه زیادی به رشته بدنسازی داشتم و خداروشکر نزدیک به 19 سال است که وارد این رشته شدم و دوست دارم در اینجا تمام تجریات خودم رو برای شما دوستان عزیز به اشتراک بزارم امیدوارم که مورد توجهتون قرار بگیره.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین الان برنامه خودت رو دریافت کن!