خواص قرص کافئین چیست ؟

خواص قرص کافئین
در این نوشته شما می خوانید

خواص قرص کافئین / مکمل کافئین / قرص کافئین برای لاغری

کافئین را می‌ توان یکی از مهم‌ ترین کشف‌ های بشر دانست. کافئین در بیشتر مواد غذایی و همچنین برخی از داروها که شما از آن برای افزایش انرژی و همچنین احساس سرحال بودن استفاده می‌ کنید ( از جمله قهوه ) وجود دارد. اما وسوسه خوردن آن به واسطه خواص قرص کافئین ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد. در این مقاله سعی داریم خواص قرص کافئین را برایتان شرح دهیم. پس با میلو فیت همراه باشید!

کافئین چیست ؟

کافئین بیشتر در موادی همچون قهوه ، چای و کاکائو وجود دارد. علاوه بر گونه طبیعی کافئین ، موارد دارویی آن برای کاهش استرس و همچنین خواب در برخی از افراد استفاده می‌ شود. کافئین یک ترکیب شیمیایی مشابه با نئوقفیلین است. بر اساس آخرین آماری که از مصرف کافئین به دست آمده است تقریبا روزانه 90 درصد مردم از کافئین استفاده می‌ کنند.

خواص قرص کافئین در مقابل مضرات و معایب آن بی‌ شمار است ، بنابراین نمی‌ توان از خوردن آن مگر در موارد خاص چشم پوشی کرد. قهوه‌ ها از نظر میزان کافئین بسیار متفاوت هستند و یک فنجان قهوه می‌ تواند 75 الی 250 میلی‌ گرم کافئین در خود داشته باشد. چای سبز نیز مقدار اندکی کافئین در خود دارد. چای سبز نیز از جمله ترکیبات دارای کافئین است. نوشابه‌ های گازدار از دیگر نوشیدنی‌ های دارای کافئین زیاد هستند. اکنون می دانیم این ماده چیست و باید اطلاعات جامعی درباره خواص قرص کافئین به دست آوریم.

سیستم عصبی مرکزی انسان از مغز و نخاع تشکیل شده و مسیر ارسال و دریافت سیگنال بین تمام قسمت های بدن است. هنگامی که سلول های عصبی CNS تحریک شده و cAMP / cGMP فعال می شوند ، عملکردهای مختلف بدن به ” فرامحرک ” ارسال می شوند. اثرات حاد اولیه عبارتند از :

  • افزایش ضربان قلب
  • انقباض عروق
  • تحریک روانی
  • افزایش متابولیسم
  • افزایش ادرار

برخی از این تاثیرات در واقع برای اهداف ورزشی و جسمانی مطلوب است. بسیاری از مطالعات ، مزایای مکمل کافئین در تمرینات هوازی و مقاومتی و اینکه چگونه می تواند عملکرد هوازی و بی هوازی را تقویت کند ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. به نظر می رسد مکانیسم های متعددی برای چگونگی عملکرد کافئین به عنوان یک ماده محرک وجود دارد ، مانند :

  • افزایش متابولیسم کربوهیدرات خارجی
  • افزایش اکسیداسیون اسیدهای چرب
  • افزایش سطح اپی نفرین ( آدرنالین )
  • اتساع برونش
  • کاهش سطح پتاسیم روزنه ای عضلات

در نظر داشته باشید که قرص کافئین برای لاغری اندکی پیچیده تر از سایر مکمل ها است. مصرف بیش از یک مقدار خاصی مزایای بیشتری برای عملکرد ندارد و ممکن است منجر به عوارض جانبی بیشتری شود.

حتما مطالعه کنید : عملکرد کافئین در فعالیت ورزشی

خواص قرص کافئین چیست ؟

کافئین یکی از محرک‌ های سیستم عصب مرکزی است. با تحریک شدن سیستم عصب مرکزی ، عملکرد قلب و مراکز فشار خون و همچنین عضلات تغییر می‌ کند و بدن حالت شادابی بیشتری به خود می‌ گیرد. کافئین همچنین نشان داده است که می‌ تواند فشار خون را افزایش دهد و این عامل ممکن است برای کسانی که فشار خون بالایی دارند مشکل‌ ساز شود. از جمله مهم ترین خواص قرص کافئین افزایش ادرار است. توصیه شده است که هم‌ زمان با ورزش کردن از کافئین استفاده نکنید ، چرا که این دو در کنار هم باعث خواهد شد آب بدن شما بیشتر از قبل خارج شود. آنچه که خواندید بخشی از اندک خواص قرص کافئین بود. در ادامه به بررسی خواص قرص کافئین به صورت تخصصی خواهیم پرداخت.

خواص قرص کافئین در کاهش وزن

آرزوی هر کسی است که غذا بخورد و لاغر شود اما آیا این امکان پذیر است ؟ مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌ دهد مصرف کافئین قبل از غذا می‌ تواند به شکل دیگری شما را لاغر کند. کافئین با تحریک کردن سیستم عصبی باعث خواهد شد تا اشتهای شما به غذا کاهش و همچنین فاصله وعده‌ های غذایی شما افزایش پیدا کند. به این ترتیب بعد از مدتی متوجه خواهید شد که مقدار غذای مصرفی شما کمتر و وزنتان کاهش پیدا کرده است.

همچنین در ادامه خواص قرص کافئین برای لاغری باید به این موضوع اشاره کنیم که کافئین باعث می‌ شود سرعت متابولیسم و همچنین مقدارغذای هضم شده در بدن افزایش پیدا کند. خواص قرص کافئین باعث شده است که از این ماده برای تولید برخی از قرص‌ های لاغری استفاده شود. لذا اگر می‌ خواهید لاغر شوید به شما توصیه می‌ کنیم از خواص قرص کافئین غافل نشوید!

خواص قرص کافئین در افزایش هشیاری

کافئین و نوشیدنی هایی همچون قهوه را بیشتر دانشجویان و کسانی که عاشق شب بیداری هستند مصرف می‌ کنند. از جمله خواص قرص کافئین افزایش هشیاری و سطح بیداری افراد است. مطالعات و آمار و ارقام نشان می‌ دهند که مصرف 75 میلی‌ گرم کافئین می‌ تواند فرد را به هشیاری کامل برساند. همچنین تحقیقات انجام شده نشان می دهد مصرف 160 تا 600 گرم کافئین ادراک و همچنین سرعت ذهنی فرد در استدلال را افزایش می‌ دهد. هر چند کافئین می‌ تواند هشیاری را افزایش دهد ، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است اختلال در خواب و در نهایت مشکلات بزرگ‌ تری نظیر کم‌ خونی به دنبال داشته باشد.

کاهش احتمال سرطان روده

سرطان روده می‌ تواند پروکسیمال ، دیستال و رکتال باشد. پروکسیمال سرطان روده‌ ای است که ابتدا و قسمت میانی روده را درگیر می کند. پروکسیمال ها دارای بیشتر آمار مرگ و میر و همچنین مشکلات در انسان هستند. مطالعه‌ ای روی بیش از 400 هزار نفر انجام شده که در آن رابطه میان مصرف کافئین و کاهش درصد احتمال بروز سرطان کولون از نوع پروکسیمال بررسی شد.

نتیجه جالبی میان کافئین و کاهش درصد احتمال بروز سرطان خطرناک روده مشاهده شد. بر اساس یافته‌ ها نوشیدن 4 الی 5 لیوان کافئین می‌ تواند خطر و ریسک بروز سرطان کولون و تومور پروکسیمال را به مقدار زیادی کاهش دهد. هر چند در مطالعه‌ ای که روی 2 میلیون نفر انجام شد ، نشانه دقیقی از تاثیر مصرف کافئین بر روی سرطان کولون دیده نشد.

خواص قرص کافئین در کاهش وزن

کاهش احتمال سرطان کبد

یکی از مهم ترین خواص قرص کافئین ، کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد است. سرطان کبد و بروز تومورهای سرطانی در کبد یکی از شایع‌ ترین مشکلات به هنگام پیشرفت سرطان‌ های مختلف در بدن است. کبد علاوه بر سرطان می‌ تواند مشکلات دیگری همچون هپاتیت هم داشته باشد. خوشبختانه مصرف کافئین بر اساس مطالعات آماری نشان از کاهش درصد بروز مشکلات کبدی از جمله سرطان کبد دارد. خوردن دو لیوان قهوه کافئین دار می‌ تواند تا 43 درصد احتمال بروز سرطان کبد را کاهش دهد و این عدد می‌ تواند بسیار امیدوار کننده باشد.

خواص قرص کافئین در دفع سنگ کلیه

سنگ کلیه و دفع آن شاید دردناک‌ ترین تجربه هر کسی باشد. مطالعاتی که روی بیش از دویست هزار نفر انجام شده است نشان داد که مصرف کردن کافئین می‌ تواند تا حد زیادی تولید سنگ کلیه و همچنین دفع آن را بهبود ببخشد. به این ترتیب شما زمانی که احساس می‌ کنید کلیه سنگ‌ ساز دارید ، لازم است که کافئین و مصرف قهوه را از حالت تفریحی به روزانه تغییر دهید. هر چند قبل از هر کاری بهتر است حتما با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش افسردگی

مطالعه‌ ای بر روی بیش از سیصد نفر انجام شده است که نشان داد با مصرف 200 الی 250 میلی‌ گرم کافئین این افراد تا بعد از سه ساعت به مقدار قابل ملاحظه‌ ای احساس خوشی و شادابی داشتند. این علائم نشان از کاهش افسردگی و خمودگی نیز دارد. در مطالعه بزرگ‌ تری 43 هزار مرد و 164 هزار زن ، مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که افراد مصرف کننده کافئین به صورت خوراکی و اشکال دیگر، تاکنون به مقدار اندکی دست به خودکشی زده بودند.

درمان سیاهی دور چشم

سیاهی زیر چشم شما در اثر واکنش‌ های رادیکالی به وجود می‌ آید و می‌ تواند به علت بی‌ خوابی باشد. اما مسلما راه درمان ساده‌ ای دارد که از آن غافل هستید! استفاده از کافئین می‌ تواند سیاهی زیر چشم را به مقدار زیادی درمان کند. کافی است که صبح روزی که دیشب کم خوابیده اید ، کمی قهوه بخورید یا از کیسه چایی زیر چشم خود استفاده کنید به این ترتیب سیاهی چشم شما به مقدار زیادی رفع خواهد شد و همین امر یکی از مهم ترین خواص قرص کافئین محسوب می شود!

درمان ریزش مو

یکی از مهم‌ ترین خواص قرص کافئین که نباید آن را فراموش کنیم ، توانایی آن در کاهش ریزش مو است. موهای شما ریشه‌ های فولیکولی هستند که کافئین به مقدار زیادی می‌ تواند آن را تقویت کند و ریزش مو را متوقف کند. به این ترتیب استفاده از دانه‌ های قهوه آسیاب شده در شامپو و همچنین ماسک‌ های مو می‌ تواند گزینه خوبی برای شادابی مو و جلوگیری از ریزش آن باشد.

خواص قرص کافئین در کاهش درد میگرن و سردرد

خواص قرص کافئین و آنچه که اشاره کردیم همگی به صورت آماری و تجربی است. در برخی از همین موارد گزارش شده است که خوردن ترکیبات کافئینی سردرد و میگرن را بهبود می‌ بخشد. هر چند نشانه‌ های متضادی هم در این مورد وجود دارد که مصرف کردن کافئین سردرد را بدتر کرده است. اما مصرف قرص هایی همچون استامینوفن و آسپرین به همراه مواد دارای کافئین بر اساس مطالعات آماری باعث شده است که قدرت و تاثیر این قرص‌ ها افزایش یابد.

کاهش قند خون

دیابت نوع دو یکی از مهم‌ ترین اختلالات بدن است که امروزه بیشتر افراد به این بیماری مبتلا می شوند. جا دارد اشاره کنیم که یکی دیگر از خواص قرص کافئین قابلیت مبارزه آن توسط رادیکال‌ های آزاد و کاهش احتمال بروز دیابت نوع دو است. فراموش نکنید که گزارش‌ هایی هم وجود دارد که نشان می‌ دهد کافئین می‌ تواند مقاومت در برابر انسولین به وجود آورد. به این ترتیب اگر شما مشکل قند خون دارید ، بهتر است که با پزشک خود در مورد مصرف کافئین مشورت کنید.

خواص قرص کافئین در بدنسازی

مسلما این قسمت برای بدنسازها مهم‌ تر از بقیه قسمت‌ های مربوط به خواص قرص کافئین است. کافئین باعث می‌ شود که استقامت و همچنین انرژی ورزشکاران در بدنسازی به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کند. همچنین مشاهده شده است که کافئین تاثیر مثبت زیادی بر روی افزایش جذب اکسیژن دارد. زمانی که بدن اکسیژن بیشتر دریافت می‌ کند ، قدرت بدنی و همچنین سوخت و ساز ماهیچه‌ ها هم افزایش پیدا می‌ کند و شما به هدف ایده آل خود در بدنسازی خواهید رسید.

تاثیر مصرف کافئین بر عملکرد ورزشکاران

بیشتر ورزشکاران دوست دارند که سریع‌ تر ورزش کنند و انرژی زیادی به هنگام ورزش کردن داشته باشند. عموما به آن‌ ها توصیه می‌ شود که از مواد و نوشیدنی‌ های کافئین دار استفاده کنند. تاثیر کافئین به قدری زیاد است که مصرف بیش از اندازه آن ممکن است نشانی از دوپینگ باشد. زمانی که ورزشکار از کافئین استفاده می‌ کند ، آستانه درد او افزایش پیدا می‌ کند به این ترتیب او می‌ تواند با استفاده از خواص قرص کافئین در مدت زمان مشابه حرکات سریع‌ تر، سنگین‌ تر و همچنین شاید وزنه‌ ای بزرگ‌ تر را جابجا کند.

بهبود عملکرد مغز

آدنوزین عملگرهای و گیرنده‌ های مغزی شما هستند که اطلاعات و دستورهای کل بدن را انتقال می‌ دهند. پلی فنول نیز یکی از مهم‌ ترین آنتی اکسیدان های موجود در بدن شما است که در افزایش عملکرد مغز تاثیر زیادی دارد. زمانی که کافئین مصرف می‌ کنید ، سطح هر دو ماده در بدن شما به شدت افزایش پیدا کرده و مشاهده خواهید کرد که بدن با هشیاری بیشتری فعالیت می‌ کند. بر اساس دستاوردهای محققان ، مصرف کافئین کافی در دوران نوجوانی و جوانی می‌ تواند از بروز مشکلات ذهنی نظیر فراموشی در کهن‌ سالی جلوگیری کند. هر چند خواص قرص کافئین تا امروز تنها در این موارد به صورت آزمایشگاهی اثبات شده است و نمی‌ تواند به آن استناد کرد.

کاهش آلزایمر و پارکینسون

همان‌ طور که مطالعه کردید مصرف کافئین باعث بهبود عملکرد مغز و همچنین افزایش نشاط و شادابی افراد می‌ شود. در تازه‌ ترین مشاهدات علمی که روی موش‌ های آزمایشگاهی انجام شده است ، مصرف کافئین و عوامل فعال در آن می‌ تواند باعث تاخیر در بروز آلزایمر شود. همچنین از دیگر خواص قرص کافئین که باید به آن اشاره کنیم ، مبارزه عوامل فعال آن با بیماری خطرناکی همانند پارکینسون است. خواص قرص کافئین اثبات شده باشد یا نه شما می‌ توانید به اندازه کافی از مواد غذایی دارای کافئین میل کنید و سالم زندگی کنید.

سلامت کبد و روده بزرگ

کافئین دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان به همراه عوامل موثر در سلامتی کبد و روده بزرگ است. مطالعاتی که روی خواص قرص کافئین انجام شده است نشان می‌ دهد بیمارانی که از نوشیدنی‌ های کافئینی قبل از آندسکوپی و کلونوسکوپی استفاده کرده بودند ، کولون آماده‌ تری برای انجام آزمایش داشتند. علت آماده‌ سازی بهتر روده توسط کافئین ، تاثیر آن بر روی ترشح بهتر صفرا است.

همچنین یکی دیگر از خواص قرص کافئین که باید به آن در این قسمت اشاره کنیم ، تاثیر آن روی آنتتی اکسیدان کلوتاتیون است. این آنتی اکسیدان به صورت مستقیم بر روی سم‌ زدایی کبد فعالیت دارد و زمانی که شما از مقدار کافی کافئین استفاده می‌ کنید ، کبد شما از سموم بیشتری پاک می‌ شود. خواص قرص کافئین را می‌ توان در کاهش علائم پیشرفت هپاتیت C هم دید. این مطالعات همگی شهودی هستند و اعتبار علمی فراوانی ندارند.

خواص قرص کافئین در بدنسازی

خواص قرص کافئین در کاهش انقباض پلک

انقباض پلک یا بلفارواسپاسم یکی از مهم‌ ترین اختلالات چشمی است که باعث می‌ شود عضلات چشم به صورت ناخواسته منقبض شوند. این اختلال که بیشتر در افراد کهن‌ سال دیده می‌ شود بر اساس مطالعات انجام شده با خوردن کافئین کافی می‌ تواند بهبود پیدا کند. برای درمان کامل این عارضه شما نیاز به تزریق بوتاکس دارید. بوتاکس باعث خواهد شد تا برخی از عضلات در انقباض پلک از کار بیافتند. کافئین نیز دقیقا کاری همانند بوتاکس انجام می‌ دهد و با غیرفعال کردن ارتباط میان اعصاب ، از بسته شدن پلک به صورت خودکار جلوگیری می‌ کند.

بهبود حافظه

بر اساس مطالعه انجام شده بر روی 95 دانش آموز جوان و سالم کشف شد که مصرف 200 میلی‌ گرم کافئین می‌ تواند بر روی بهبود حافظه افراد موثر واقع شود. هرچند این مطالعات به صورت آماری هستند و اثبات شده نیستند اما مطالعات مشابه در خصوص مصرف کافئین و تاثیر آن بر روی حافظه نشان از تاثیر مثبت کافئین دارد.

مطالعه دیگری بر روی زمان مصرف کافئین انجام شد. بر همین اساس مشخص شد کسانی که صبح زود کافئین مصرف می‌ کردند بیشتر از دیگرانی که کافئین را در ساعات پایانی روز مصرف می‌ کنند از قدرت حافظه بیشتری برخوردار هستند. به این ترتیب شما می‌ توانید خوردن کافئین و ترکیبات غذایی دارای کافئین را به صبح زود موکول کنید تا هم از بی‌ خوابی خلاص شوید و هم در کل روز همه چیز را به خاطر بسپارید و به خاطر بیاورید.

خواص قرص کافئین در کاهش سرطان پوست

سرطان پوست می‌ تواند بر اثر عوامل گوناگونی باشد. اما یکی از مهم‌ ترین عوامل دخیل در بروز سرطان پوست ، تاثیر آفتاب و امواج ماورا بنفش بر روی سلول‌ های پوستی است. متاسفانه سلول‌ های پوست در اثر برخورد این امواج دچار مشکلاتی از جمله واکنش‌ های اکسیداتیو می‌ شود. برای جلوگیری از واکنش اکسیداتیو لازم است که شما به اندازه کافی پوست خود را از ترکیبات آنتی اکسیدانی غنی کنید.

یکی از مهم‌ ترین ترکیبات آنتی اکسیدانی ، کافئین است. مصرف کافئین باعث خواهد شد تا پوست شما در برابر تابش‌ های شدید خورشید به مقدار زیادی در امان باشد. همچنین مطالعه‌ ای بر روی افراد با نوشیدن روزی 3 فنجان قهوه نشان داد که خانم ها 21 درصد و مردان 10 درصد کمتر از دیگران احتمال ابتلا به بی‌ شماری کرسینوم دارند. اگر دوست دارید که پوست سالمی داشته باشید و از زندگی خود نهایت لذت را ببرید ، در کار مراقبت‌ های پوستی از کافئین هم استفاده کنید به این ترتیب زندگی بهتری خواهید داشت.

کاهش احتمال سرطان دهان

مطالعه‌ ای برای کشف رابطه میان کافئین و احتمال کاهش سرطان دهان در یک میلیون مرد و زن انجام شد. در این مطالعه مشخص شد که مصرف کنندگان زیاد کافئین و ترکیبات مشتق شده از آن ، به مقدار کمتری در معرض بروز سرطان دهان هستند. میزان قهوه‌ای که این افراد در طول روز مصرف می‌ کردند ، 4 الی 6 لیوان قهوه با کافئین بالا بوده است. این مقدار باعث کاهش 50 درصد احتمال بروز سرطان دهان شده بود.

مقدار مصرف مجاز کافئین در روز

مقدار مصرف کافئین در میان افراد مختلف32 تا 1400 میلی‌ گرم است. مصرف مقدار 225 تا 360 میلی‌ گرم در روز کافئین می‌ تواند باعث افزایش انرژی شود. در حالی که مصرف 100 تا 600 گرم باعث بهبود عملکرد مغز می‌ شود. خوردن بیش از 1 گرم کافئین خطرناک است. مقدار دوز مجاز مصرف مکمل کافئین برای بهبود عملکرد ورزشکاران در حین تمرین 1 الی 3 میلی گرم در هر کیلوگرم وزن بدن است ( به یاد داشته باشید که 1 پوند = 2.2 کیلوگرم ). اگر شما یک ورزشکار 180 پوندی ( 81 کیلوگرمی ) هستید ، دامنه دوز مصرفی شما در حدود 80 تا 240 میلی گرم است. این جاییست که باید اهداف فردی خود و همچنین تحمل خود نسبت به کافئین را مشخص نمایید. مکمل کافئین یک داروی نسبتا سریع و با نیمه عمر کوتاه 4 تا 6 ساعت است ( با فرض اینکه کبد شما به درستی کار می کند ) ، بنابراین به طور کلی توصیه می شود که دوز خود را حدود 30 الی 60 دقیقه قبل از تمرین یا مسابقه مصرف کنید.

اگر با معده خالی مکمل کافئین مصرف کنید ، باید 10 الی 15 دقیقه بعد غذا بخورید زیرا مواد غذایی سرعت جذب کافئین را کاهش می دهند. اگر شما جز کسانی هستید که دوست دارید یک وعده غذایی مناسب قبل از تمرین بخورید ، بهتر است که کافئین را در حدود یک تا دو ساعت بعد از وعده غذایی قبل از تمرین میل کنید. دلیل اصلی آن این است که این امر می تواند به کاهش هرگونه ناراحتی حاد دستگاه گوارش بین کافئین و وعده غذایی قبل از تمرین کمک کند. اگر صبح زود قبل از غذا خوردن سریع تمرین می کنید ، می توانید کافئین را با مقداری پروتئین وی / کازئین و / یا آمینو اسیدهای شاخه ای ترکیب کرده و در مسیر رفتن به باشگاه میل کنید. هنگامی که یاد گرفتید چگونه به کافئین پاسخ می دهید ، زمان و مقدار دوز آن به تنظیم دقیق نیاز دارد.

مهران
مهران
من مهران احمدی هستم، لیسانس فیزیولوژی و مربی بدنسازی درجه 2 با 10 سال سابقه ورزشی و بدنسازی. هدف من از ارائه این محتوا، به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه خود با شما عزیزان است تا به شما در رسیدن به اهدافتان در زمینه تناسب اندام و سلامتی کمک کنم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین الان برنامه خودت رو دریافت کن!