تاثیر مصرف مولتی ویتامین در عضله سازی

تاثیر مصرف مولتی ویتامین در عضله سازی
در این نوشته شما می خوانید

آیا مصرف مولتی ویتامین تاثیری در افزایش حجم عضلات شما دارد؟! وقتی به مصرف مکمل ها فکر می کنید ، اولین فکری که از ذهن شما می گذرد چیست ؟ پروتئین وی ، اکسید نیتریک ، کراتین ، چربی سوز یا شاید چیز دیگری ؟! اگر به شما بگوییم که مهم ترین مکملی که همه ما باید روزانه مصرف کنیم در این لیست نیست چطور ؟! با مطالعه این مقاله متوجه می شوید که در حین انجام تمرینات ورزشی چه ویتامین هایی را می سوزانید و بهترین راه جایگزین کردن آن ها چیست. پس با میلو فیت همراه باشید!

اگر شما ورزشکاری با کارایی بالا هستید ، نسبت به یک فرد معمولی در برابر کمبودها مواد غذایی آسیب پذیر می باشید. بدنسازان و سایر ورزشکاران نیازهای تغذیه ای سنگینی دارند و گاهی اوقات در دوران کات ( چربی سوزی ) مصرف یک سری مواد مغذی / غذاها را به صورت خیلی جدی محدود می کنند. باید بدانید که انجام این کار در واقع می تواند سدی بین شما و رشد عضلات مورد نظر شما ایجاد کند. بنابراین اگر با رشد عضلات ، تامین انرژی هدر رفته یا حتی نتایج عملکرد مثبت سر و کار دارید ، ممکن است مصرف ریز مغذی ضعیفی داشته باشید.

ریز مغذی چیست ؟

ریز مغذی ها که شامل ویتامین ها ، مواد معدنی و عوامل اضافی مانند کوآنزیم ها هستند برای زندگی ضروری می باشند. ریز مغذی ها باعث می شوند فرآیندهای بیوشیمیایی بی شماری اتفاق بیافتد. تمام پروتئین ها و کربوهیدرات های مورد نظر را پایین می آورد و احتمال این وجود دارد که اگر مقدار ریز مغذی ها در سطح معتدل نباشد ، باید افزایش حجم عضلات را فراموش کنید!

معمولا ورزشکاران از مصرف مولتی ویتامین عضله ساز غفلت می کنند. به طور کلی 13 نوع ویتامین در داخل بدن انسان وجود دارد : 4 ویتامین محلول در چربی ( A ، D ، E و K برای مدت زمان طولانی در بدن باقی می مانند ) و 9 ویتامین محلول در آب ( 8 تا ویتامین های B و C که به سرعت از بدن خارج شده و از طریق ادرار دفع می شوند ).

برخی از متخصصان معتقدند با پیروی از رژیم های غذایی غنی از میوه و سبزیجات ، می توانید ویتامین های مورد نیاز عضله سازی را به دست آورید. اما باید توجه داشته باشید که عواملی همچون افزایش سم های محیطی ، پایین بودن کیفیت خاک و متدهای ضعیف آماده سازی غذا و استرس های روزانه باعث از بین رفتن مواد مغذی و ویتامین های ضروری بدن می شود. تقاضا برای ورزشکاران از جمله بدنسازان بیشتر است. مجموع استرس های ورزش های استقامتی و محدودیت مواد مغذی ( به عنوان مثال مصرف میوه هایی با قند زیاد قبل از شروع مسابقات ) همراه با عوامل محیطی ، مصرف مولتی ویتامین عضله ساز را ضروری می کند.

  • مصرف روزانه بهترین ویتامین عضله ساز باعث می شود اطمینان حاصل شود که شما از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مورد نیاز بدنتان رنج نمی برید و از این رو انرژی مورد نیاز شما در طول روز جهت انجام تمرینات ورزشی تامین می گردد.
  • رعایت رژیم غذایی مناسب و مصرف مکمل ویتامین بدنسازی برای حجم روزانه می تواند انرژی بیشتری برای رسیدن به اهداف تناسب اندام شما ایجاد کند.
  • مصرف هر روز مولتی ویتامین می تواند در مقابل از دست دادن تراکم استخوان مقابله کرده و زمان بهبودی شما را بهبود بخشد.
  • با پزشک عمومی یا پزشک ورزشی خود در این زمینه مشورت کنید تا درک بهتری از میزان ویتامین و ماده معدنی ضروری روزانه برای رسیدن به اهداف تناسب اندام خود دریافت کنید.

 

ریز مغذی ها

علت افزایش مصرف مولتی ویتامین عضله ساز چیست ؟!

از سال 2009 ، بیش از 2 میلیارد نفر در سطح جهان تحت تاثیر کمبود ریز مغذی ها قرار گرفتند. 50% جمعیت از کمبود ویتامین D و 1/4 جمعیت بزرگسالان از کمبود ویتامین B12 رنج می برند. کاملا واضح است که حتی در کشورهای پیشرفته ، حفظ تعادل صحیح مواد مغذی کار نسبتا دشواری است.

در حقیقت با گذشت زمان ، عدم مصرف ویتامین ها به مقدار کافی منجر به تجزیه متابولیسم سلولی مورد نیاز برای رشد و عملکرد مناسب بافت ها و ارگان های بدن می شود. انواع بیماری ها رخ داده و توانایی فیزیکی بدن قطعا کاهش می یابد. برخی از افراد بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین هستند. به عنوان مثال ، جمعیت سالخورده توانایی جذب مواد مغذی حیاتی را ندارند. علاوه بر این ، ورزشکاران به دلیل دشواری تمرینات فشرده ، همچنان دچار کمبود ریز مغذی ها هستند.

ویتامین ها مواد ارگانیکی هستند که توسط گیاهان و حیوانات تولید می شوند. مینرال عناصر معدنی هستند که از خاک و آب ایجاد شده و توسط گیاهان جذب می شوند. مکمل های ویتامین و مینرال شامل ترکیبی از انواع ویتامین ها ، مواد معدنی و سایر مواد تشکیل دهنده ای می باشند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و رشد طبیعی می شوند و به سلول های بدن کمک می کنند تا کار خود را به درستی انجام دهند.

برای اینکه بدن انسان در یک روز عادی تمام وظایف خود را انجام دهد ، باید به آن تنوع گسترده و پیچیده ای از مواد مغذی حیاتی داده شود. کمبود هر یک از این ویتامین ها یا مواد معدنی ضروری باعث تجزیه مسیر متابولیکی می شود که بازدهی مطلوب و عملکرد را به سرعت کاهش می دهد. بدیهی است که این همان چیزی نیست که شما می خواهید! مصرف مولتی ویتامین عضله ساز تمامی مواد مغذی ضروری برای هزاران واکنش متابولیکی را فراهم می سازد. بدنسازان ، ورزشکاران و افرادی که سبک زندگی فعال دارند حتی بیش از یک فرد غیرفعال به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند.

تاثیر مصرف مولتی ویتامین عضله ساز برای ورزشکاران

ورزشکارانی که سخت تمرین می کنند ، به دنبال بهترین و سریع ترین راهکارها جهت دستیابی به نتیجه دلخواه خود هستند. هرچه جلسات تمرینی طولانی تر با تعداد تکرارهای بیشتری باشد ، نیاز به مصرف مولتی ویتامین عضله ساز با کیفیت نیز افزایش می یابد. همین موضوع ، یک نکته کلیدی در بهبود سلامتی است که اغلب نادیده گرفته می شود!

همانطور که در ابتدای مقاله نیز شرح دادیم ، ورزشکاران مستعد کمبود مواد مغذی هستند. مشکل اصلی حجم مواد غذایی مصرفی ، به خصوص در دوران استراحت است. با تاکید بر مواد غذایی پرانرژی با پروتئین بالا ، بسیاری از ورزشکاران از مسائل مهمی که باعث تبدیل تلاش های بی پایان آن ها به نتایج دلخواهشان می شود غفلت می کنند : یک مجموعه کامل از ریز مغذی ها!

در مقایسه با تمرینات متعادل ، تمرینات فیزیکی شدید ( همچون وزنه برداری و تمرینات کاردیو با شدت بالا ) باعث ایجاد رادیکال های آزاد می شوند. افزایش رادیکال های آزاد می تواند بر دفاع از آنتی اکسیدان بدن غلبه کرده و باعث آسیب های اکسیداتیو جبران ناپذیر ( یا استرس ) شود. پس از آسیب دیدگی ، سلول های مورد هدف رادیکال های آزاد بیشتری تولید کرده و باعث آسیب بیشتر سلول های سالم می شوند.

Harshal R. Patil در مورد مصرف مولتی ویتامین عضله ساز تحقیقات زیادی انجام داده و بیان می کند :

ورزش سنگین و پایدار مقادیر زیادی رادیکال آزاد تولید کرده که احتمالا از میانگین ظرفیت سیستم فراتر رفته و این افراد را مستعد استرس اکسیداتیو می کند. از این رو ورزشکارانی که تمرینات فیزیکی سنگین انجام می دهند ، قطعا باید مکمل مولتی ویتامین عضله ساز مصرف نمایند!

بسیاری از ویتامین ها ( به ویژه گروه ویتامین های B ) در متابولیسم انرژی موثر هستند. اگرچه نقص های حاشیه ای فقط ممکن است تاثیر جزئی بر افراد بی تحرک داشته باشد ، اما نقص های ناچیز در توانایی یک ورزشکار برای تولید انرژی و انجام بهترین عملکرد ممکن است عواقب جدی داشته باشد.

این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که کاهش سطح ویتامین در بین ورزشکاران به دلیل ماهیت شدید تمرین و محدود کردن مواد مغذی عملا از حد طبیعی بیشتر است و مشخص می شود که مصرف مکمل مولتی ویتامین عضله ساز در بین ورزشکاران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چه چیزی مواد بهترین ویتامین برای رشد عضلات را تشکیل می دهد ؟

هر یک از مولتی ویتامین ها از مواد مختلفی تشکیل شده اند ، اما در بیشتر موارد عمده اجزای تشکیل دهنده همه آن ها مواد معدنی و ویتامین های جداگانه می باشد :

ویتامین ها

ویتامین ها ارگانیک بوده و پیچیده تر از مواد معدنی هستند. بدن برای زنده ماندن به تمام ویتامین ها نیاز دارد. ویتامین ها واکنش های شیمیایی درون بدن را کنترل کرده تا غذا را به انرژی و بافت زنده تبدیل کنند. آنها یا محلول در آب هستند که باید روزانه مصرف شوند زیرا در بدن ذخیره نمی شوند ( همچون ویتامین C و تمام ویتامین های B ) ، یا محلول در چربی هستند که در بدن ذخیره می شوند ( همچون ویتامین های A ، D ، E و K ). ویتامین ها در برابر گرما ، نور و عوامل شیمیایی آسیب پذیر هستند بنابراین تهیه ، پردازش و ذخیره مواد غذایی باید برای حفظ ویتامین ها مناسب باشد تا ارزش غذایی آن ها از بین نرود.

مواد معدنی

مواد معدنی ارگانیک نیستند. فرم شیمیایی آنها بسیار ساده تر از ویتامین ها است. آنها در تهیه غذا بسیار پایدارتر از ویتامین ها نیز هستند. مواد معدنی به عنوان بیشتر / درشت مغذی ها ( کلسیم ، فسفر ، پتاسیم ، سدیم ، کلرید ، منیزیم و گوگرد ) و کمتر / ریزمغذی ها ( آهن ، ید ، روی ، کروم ، سلنیوم ، فلوراید ، مولیبدن ، مس و منگنز ) طبقه بندی می شوند. مواد معدنی عمده مورد نیاز ما در دوزهای بیشتر از 100 میلی گرم در روز است.

انواع ویتامین ها

تفاوت بین انواع ویتامین ها چیست ؟

امروزه در فروشگاه ها انواع مکمل های مولتی ویتامین عضله ساز را مشاهده می کنیم که برچسب ها و طراحی جذابی دارند. اما باید بدانید که برخی از این محصولات دوزهای خیلی بیشتر از مقدار توصیه شده روزانه و برخی دیگر دوزهای خیلی کمتر از حد مورد نیاز روزانه را دربردارند و برای ورزشکاران ناکارآمد می باشد. از این رو انتخاب مولتی ویتامین عضله ساز معتبر و مناسب امری حیاتی است که باید در هنگام خرید بسیار دقت کنید.

بیشتر مولتی ویتامین ها حاوی انواع مختلفی از ویتامین ها بوده و جهت بهبود عملکرد عضله سازی باید به مقدار کافی انواع ویتامین و مواد معدنی دریافت کنید. ویتامین ها و سایر ریزمغذی ها به صورت هم افزایی کار می کنند. بسیاری از ویتامین فقط در صورت ترکیب با سایر ویتامین ها به صورت کارآمد تاثیر مثبت خواهند داشت!

ویتامین های گروه B در مولتی ویتامین عضله ساز

هیچ علم و مدرک خاصی نیاز نیست که بدانید تمام گروه ویتامین های B‌ را باید با هم مصرف کنید تا شاهد تاثیرات به سزای آن باشید. هر ویتامین B نقش خاصی در بدن دارد. همه ترکیب می شوند تا اطمینان حاصل شود که غذاهایی که می خوریم به سوخت تبدیل می شوند. رشد بافت ها و شکل گیری سلول های گلبول قرمز فقط در صورت وجود تمام ویتامین ها B ، بهبود می یابد.

با این حال ، ممکن است طیف این ویتامین در حد مطلوب نباشد. یکی از مهم ترین اجزای مولتی ویتامین عضله ساز ، ویتامین B9 ( به عنوان فولیک اسید و یا فولات شناخته شده است ) است که برای سلامتی بدن انسان و رشد بافت ها ضروری می باشد. برای اینکه روند بیولوژیکی حیاتی متیلاسیون به طور کامل رخ دهد ، وجود اسید فولیک کاملا ضروری است.

متیلاسیون سیستمیک  انتقال گروه های متیل که DNA را تغییر می دهند و میلیاردها بار در روز اتفاق می افتد. همچنین عملکردهای بیولوژیکی را پشتیبانی می کند. متیلاسیون برای سلامتی ضروری است. بدون جذب مناسب و کافی اسید فولیک ، متیلاسیون به شدت به خطر می افتد.

یکی دیگر از ویتامین های ضروی برای تامین انرژی مورد نیاز ، ویتامین B12 است. این ویتامین از RNA و DNA محافظت کرده ، منجر به بهبود سیستم ایمنی بدن می گردد ، از سلول های عصبی و مغزی محافظت می کند ، به تولید سروتونین کمک می کند و در تشکیل سلول های قرمز خون نقش دارد. با این حال مانند B9 ، اشکال مختلف B12 موجود در مکمل های مولتی ویتامین عضله ساز باید قبل از تبدیل شدن به فرم مشترک آنزیم طبیعی B12 ، تحت یک فرآیند تبدیل چند مرحله قرار بگیرد.

مزایا ویتامین B

بیشتر بخوانید: مزیت های ویتامین B

ویتامین E

ویتامین E محلول در چربی برای خنثی کردن اکسیدان های سمی و محافظت از غشاهای حساس به اکسیدان ، به بافت های چربی نفوذ می کند. E نه تنها رادیکال های آزاد مبتنی بر اکسیژن را برای محافظت از سلول های بدن خنثی می کند ، بلکه به مقابله با التهاب و محافظت از سلول های عصبی از تولید بیش از حد گلوتامات عصبی انتقال دهنده نیز کمک می کند.

به منظور دستیابی به نتیجه مطلوب ، مکمل های مولتی ویتامین عضله ساز باشد شامل چهار نوع ویتامین باشند : 4 توکوفرول ( آلفا ، بتا ، گاما و دلتا ) و 4 توکوترینولول ( آلفا ، بتا ، گاما و دلتا ). هر نوع آن عملکرد متفاوتی داشته که برای سلامتی بسیار ضروری هستند. به عنوان مثال در حالی که بدن تمایل به حفظ بیشتر آلفا توکوفرول دارد ، توکوترینول های مختلف به دلیل پیوندهای اشباع نشده در غشاهای سلولی نفوذ بیشتری دارند. گاما توکوتریول خاصیت محافظتی بالایی دارد.

مولتی ویتامین حاوی ویتامین C ( خاصیت ترمیم و سم زدایی )

وجود ویتامین C در مکمل های مولتی ویتامین عضله ساز بسیار حیاتی است ، زیرا کمبود این ویتامین باعث پیدایش بیماری های گوناگونی می گردد. این ویتامین محلول در آب ، به دلیل خاصیت ضد آنتی اکسیدانی قوی همچنین یک سم زدای قوی است که در رشد بسیاری از بافت های بدن از کلاژن تا رگ های خونی گرفته تا پوست بسیار اهمیت دارد.

همانند ویتامین E این ویتامین نیز وقتی در چندین فرم ( در فرمول مولتی ویتامین عضله ساز ) باشد ، بهترین نتیجه را خواهد داشت. آسکوربات سدیم ، آسکوربات کلسیم و اسید آسکوربیک سه شکل قدرتمند C هستند که به ندرت در یک ترکیب مولتی ویتامین عضله ساز قرار می گیرند. اکثر محصولات حاوی فقط یک نوع ویتامین سی بوده ، از این رو به دنبال محصولی باشید که حاوی هر سه نوع باشد.

جذب مواد مغذی

مکمل های مولتی ویتامین عضله ساز حاوی مواد مغذی ضروری بوده ، اما باید بدانید که تمامی مواد این مکمل ها جذب بدن نمی شوند. در حقیقت ، بسیاری از افراد از کمبود آنزیم های گوارشی لازم برای هضم و جذب غذا رنج می برند. یک مولتی ویتامین عضله ساز مناسب حاوی آنزیم های گوارشی مناسب برای حل این مشکل می باشد. از 6 آنزیم مهم هضم کننده ( لیپاز ، آمیلاز ، پروتئیناز ، برملاین ، پاپین و سرپپتاز ) لازم برای جذب بهینه مواد مغذی ، پروتئینازها برای تجزیه پروتئین ها به اسیدهای آمینه برای تقویت رشد ماهیچه ها و آمیلاز برای تبدیل کربوهیدرات ها به گلوکز به بدن ضروری است.

رایج ترین دلایل مصرف مولتی ویتامین های عضله ساز برای بدنسازان :

ویتامین انرژی مورد نیاز ورزشکاران را تامین می کند

بدن شما از سیستم هایی به نام مسیرهای متابولیک برای رساندن انرژی به قسمت های مختلف بدن استفاده می کند. این مسیرها از ویتامین ها ، مواد معدنی و سایر مواد تشکیل می شود که اساسا انرژی را از ریه ها ، معده و سایر اندام های دریافتی به عضلات ، تاندون ها و سایر اعضای فعال بدن می دهد. هنگامی که دچار کمبود ویتامین ها و مواد معدنی ضروری می شوید ، مسیرهای متابولیکی شما مسدود شده و این بدین معناست که بدن شما قادر به انتقال انرژی به مکان مورد نیاز نیست. به طور خلاصه کمبود ویتامین باعث می شود بدن شما برای ساختن بافت عضلانی سخت تر کار کند و به طور قابل توجهی سطح انرژی شما را کاهش می دهد. در اینجا چند نمونه از کمبودهای ویتامین و مواد معدنی آورده شده است که می تواند متابولیسم شما را از بین ببرد و شما را بیش از حد برای انجام کار خسته کند :

کمبود آهن

خون شما مسیر حیاتی بدن شما برای رساندن انرژی به سراسر بافت های بدن است. اگر برای چند دقیقه خون در گردش نباشد ، بافت های زنده بدن از بین رفته و کاهش تعداد گلبول های قرمز خون به کل بدن شما آسیب می رساند. جزيي به نام هموگلوبین در خون وظیفه حمل اکسیژن از طریق بدن را بر عهده دارد و بدن شما بدون داشتن آهنی به نام heme آهن -2 نمی تواند هموگلوبین تولید کند. متاسفانه گیاهان حاوی چنین آهنی نیستند و اگر وگان یا گیاهخوار هستید ، حتما باید از مکمل آهن استفاده کنید. طبق برخی تخمین ها ، کم خونی تا یک چهارم جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد و این شرایط می تواند اثرات مخربی داشته باشد.

کم خونی هنگامی رخ می دهد که بدن شما به اندازه کافی گلبول قرمز خون برای تامین انرژی بدن ندارد و نتایج این بیماری شامل خستگی ، سرگیجه و ضعف عضلانی است. کم خونی همچنین می تواند عملکرد مغز شما را کاهش دهد و سیستم ایمنی بدن را نیز تضعیف می کند.

کمبود ید

کمبود ید نه تنها باعث افزایش وزن می شود ، بلکه ممکن است آنقدر شما را افسرده کند که دیگر دوست نداشته باشید تمرین کنید. برای عملکرد موثر ، غده تیروئید شما به مقدار زیادی ید احتیاج دارد و بدون داشتن مقدار کافی این ماده معدنی ضروری ، تمامی عملکرد داخل بدن به هم می ریزد و از این رو مصرف این ویتامین بسیار اهمیت دارد. وقتی هر روز ید کافی مصرف نکنید ، به بیماری کم کاری تیروئید مبتلا می شوید که متابولیسم بدن را کند کرده و باعث افزایش وزن می شود. کم کاری تیروئید همچنین ضربان قلب شما را کاهش می دهد و این باعث می شود هموگلوبین حامل انرژی با سرعت بیشتری در بدن شما گردش کند. کمبود ید با از بین بردن انرژی و از بین بردن انگیزه ، در برابر اهداف تناسب اندام شما مقابله می کند.

نکته نهایی : برای انجام تمرینات ورزشی و دستیابی به اهداف تناسب اندام ، به انرژی بسیار زیادی نیاز دارید. با کمبود ویتامین ها و مواد معدنی ضروری ، برنامه تمرینی خود را خراب نکنید سعی کنید بهترین ویتامین برای رشد عضلات را مصرف کنید.

بهترین ویتامین برای رشد عضلات

تاثیر مواد مغذی و بهترین ویتامین برای رشد عضلات

قطعا شما می دانید که بیشترین ماده ای که برای عضله سازی نیاز دارید ، پروتئین است ، اما به دست آوردن عضلاتی قوی و سفت چیزی فراتر از مصرف فقط پودر پروتئین وی می باشد. بدن شما در واقع برای ساخت عضله به چند ویتامین و مواد معدنی مختلف احتیاج دارد و بدون این مواد مغذی ، تمام پروتئینی دریافتی شما بی فایده خواهد بود. برخی از مهم ترین مولتی ویتامین های عضله ساز عبارتند از :

کلسیم

ممکن است قبلا شنیده باشید که برای حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها به کلسیم زیادی نیاز دارید ، اما باید بدانید که بدن شما برای تقویت انقباض عضلانی مناسب نیز به کلسیم نیاز دارد. هنگامی که کلسیم کافی در سیستم ندارید ، بدن شما باید برای انقباض عضلات خود اضافه کاری کند که می تواند باعث آسیب به بافت ها شود. اگر کمبود کلسیم بیش از حد شدید شود ، شما به هیچ وجه قادر به انعطاف پذیری عضلات نخواهید بود.

ویتامین B7

بدن شما برای تبدیل چربی و پروتئین به انرژی به بیوتین نیاز دارد. بدون وجود بیوتین کافی در سیستم بدنتان ، متابولیسم شما کند شده و سطح انرژی شما کاهش می یابد.

مس

مس در بدن انسان کاربردهای زیادی دارد. برای اهداف شما به عنوان یک علاقه مند به تناسب اندام ، مهمترین واقعیتی که در مورد مس باید بدانید این است که این ماده معدنی نقش مهمی در قوی و سالم نگه داشتن تاندون ها دارد.

روی

بدن شما از روی برای تولید تستسترون استفاده می کند. چه زن و چه مرد ، عضلات شما برای رشد به تستسترون احتیاج دارند و این بدین معناست که شما برای سفت نگه داشتن عضلات خود باید به مقدار کافی زینک مصرف کنید. بدن شما همچنین از زینک در بهبود عضلات استفاده می کند ، بدین معنا که اگر می خواهید عضلات شما به سرعت ریکاوری شوند باید سطح این ماده در بدن خود را بالا نگه دارید.

دریافت مواد مغذی کافی برای بهبود ریکاوری و محافظت از بافت ها

اگر بدن شما قادر به ریکاوری صحیح پس از اتمام تمرینات ورزشی نیست ، در واقع تمام تلاشی که کرده اید بی فایده بوده است. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مصرف مولتی ویتامین عضله ساز D به بهبود روند ریکاوری کمک شایانی می کند و دریافت مقادیر کافی ویتامین D نیز از ضعف عضلات محافظت می کند. اگر مدت زیادی کمبود ویتامین D داشته باشید ، ممکن است تراکم استخوان خود را از دست دهید و این موضوع برای علاقه مندان به تناسب اندام و ورزشکاران حرفه ای فاجعه آور است.

کاهش تراکم استخوان به توانایی استخوان های شما در ریکاوری از ورزش آسیب می رساند. کمبود طولانی مدت ویتامین D حتی می تواند منجر به پوکی استخوان شود ، که باعث شکستگی استخوان های شما در طی یک تمرین شدید می گردد. به منظور عدم از دست دادن تراکم استخوان ، به ویتامین عضله ساز کلسیم نیز نیاز خواهید داشت. به خصوص با افزایش سن کمبود کلسیم می تواند باعث پوکی استخوان شود ، زیرا بدن شما برای پر کردن بافت های استخوان خود به کلسیم نیاز دارد.

نکته پایانی :

به غیر از دوران خارج از فصل ، باید سعی کنید همیشه از مکمل های مولتی ویتامین عضله ساز مناسب استفاده کنید. اگرچه گاهی اوقات ممکن است از مصرف برخی مکمل ها و مواد غذایی مقوی غفلت کنید ، اما مصرف یک مولتی ویتامین مناسب باید جزیی از روال برنامه شما باشد! عضله سازی و بتقویت سیستم ایمنی بدن یک مورد ساده حفظ مصرف متعادل کلان خوراک ها نمی باشد.

مهران
مهران
من مهران احمدی هستم، لیسانس فیزیولوژی و مربی بدنسازی درجه 2 با 10 سال سابقه ورزشی و بدنسازی. هدف من از ارائه این محتوا، به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه خود با شما عزیزان است تا به شما در رسیدن به اهدافتان در زمینه تناسب اندام و سلامتی کمک کنم.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین الان برنامه خودت رو دریافت کن!