ارتباط رژیم غذایی و گروه خونی

ارتباط رژیم غذایی و گروه خونی
در این نوشته شما می خوانید

رژیم های غذایی به نام ” رژیم غذایی بر اساس نوع گروه خونی ” برای دو دهه است که در میان مردم محبوبیت خاصی پیدا کرده است. استدلال این رژیم ها بدین گونه است که نوع گروه خونی شما مشخص می کند که چه غذاهایی برای سلامتی شما مناسب هستند. بسیاری از افراد از این رژیم ها پیروی کرده اند و ادعا می کنند که زندگی آن ها را نجات داده است. ما می خواهیم در این مقاله به شما درباره جزئیات رژیم غذایی و گروه خونی توضیح دهیم. پس با میلو فیت همراه باشید!

رژیم غذایی بر اساس گروه خونی چیست ؟

رژیم غذایی و گروه خونی توسط یک پزشک طبی به نام Peter D’Adamo در سال 1996 شناخته شده است. کتاب وی به نام ” بر اساس نوع گروه خونی خود درست غذا بخورید ” به طرز شگفت انگیزی موفق بوده که یکی از پرفروش ترین های مجله نیویورک تایمز شناخته شده و میلیون ها کپی از این کتاب به فروش رفته است. این کتاب همچنان در سراسر جهان محبوب می باشد.

در این کتاب او ادعا کرده است که یک رژیم مطلوب برای هر فردی بستگی به نوع خون ABO هر شخصی دارد. او معتقد است هر گروه خونی نشان دهنده ویژگی های ژنتیکی خاصی است. در این قسمت نحوه تغذیه بر اساس گروه خونی را برای شما مشخص می کنیم :

  • رژیم غذایی و گروه خونی A : وابسته به زمین و کشاورزی نامیده می شود. افرادی که گروه خونی A دارند باید غذاهای گیاهی و گوشت قرمز  مصرف کنند. این گروه بیشتر مرتبط با افراد گیاه خوار است.
  • رژیم غذایی و گروه خونی B : این افراد می توانند انواع گیاهان و گوشت ( به غیر از مرغ و خوک ) و همچنین محصولات لبنی مصرف کنند. با این حال ، آن ها باید از مصرف گندم ، ذرت ، عدس ، گوجه فرنگی و برخی مواد غذایی دیگر اجتناب کنند.
  • رژیم غذایی و گروه خونی AB : این افراد ترکیبی از گروه خونی A و B دارند. غذاهای قابل استفاده برای آن ها شامل غذاهای دریایی ، توفو ( خمیر سویا که سفید و پنیر مانند است ) ، محصولات لبنی ، لوبیا و غلات می باشد. آن ها باید از مصرف گوشت گاو ، مرغ ، ذرت و لوبیا قرمز اجتناب کنند.
  • رژیم غذایی گروه خونی O : این دسته از افراد باید از رژیم های غذایی غنی از پروتئین که عمدتا شامل گوشت ، بوقلمون ، ماهی ، برخی سبزیجات و میوه هاست پیروی کنند و در مصرف حبوبات و لبنیات اعتدال داشته باشند. این لیست شبیه رژیم غذایی پائولو است.

حتما مطالعه کنید : رژيم پالئو چیست ؟

تمام مواد غذایی ذکر شده در لیست بالا عمدتا بر اساس غذاهای سالم و طبیعی بنا شده و فاقد هرگونه مواد غذایی بی ارزش است. از این رو اگر صرف نظر از نوع گروه خونی خود هر یک از مواد غذایی بالا را میل کنید ، قطعا شاهد تغییرات چشمگیری در بهبود سلامتی خود خواهید بود. دلیل آن هم این است که شما از مواد غذایی بسیار سالم تری نسبت به گذشته استفاده می کنید.

افراد با گروه خونی A از رژیم های غذایی گیاهی ، افراد با گروه خونی O از رژیم های غذایی غنی از پروتئین و دو گروه خونی دیگر از رژیم هایی مابین این رو گروه پیروی می کنند.

ارتباط رژیم غذایی و گروه خونی به واسطه لکتین ها

یکی از نظریه های ارتباط بین رژیم غذایی و گروه خونی به واسطه لکتین ها ( انواع پروتئین‌ های حیوانی و گیاهی که مولکول های قند را همبسته می‌ کنند ) است. لکتین ها یک خانواده متنوع پروتئین هستند که می توانند مولکول های شکر را درگیر کنند. این مواد خوراکی نبوده و ممکن است بر سیستم گوارش تاثیر بگذارند.

با توجه به تئوری رژیم غذایی و گروه خونی ، لکتین های زیادی در رژیم غذای وجود دارند که به طور خاص انواع مختلف خون ABO را مورد هدف قرار می دهند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مصرف انواع اشتباه لکتین ها منجر به کلوخه شدگی ( توده های به هم چسبیده ) سلول های قرمز خون می شود. در واقع شواهدی وجود دارد که درصد کمی از لکتین ها در حبوبات خام می تواند فعالیت به هم چسبیدگی خاصی ( در یک سری گروه های خونی خاص ) داشته باشد.

به عنوان مثال لوبیای لیمای خام فقط با گلبول های قرمز در افراد با گروه خونی A ارتباط برقرار می کند. با این حال ، به طور کلی به نظر می رسد که اکثریت لکتین های چسباننده با انواع گروه خونی ABO واکنش نشان می دهد.

آیا مدرک علمی خاصی برای نظریه رژیم غذایی و گروه خونی وجود دارد ؟

تحقیقات در مورد انواع گروه خونی ABO در چند سال و دهه گذشته به سرعت در حال پیشرفت بوده است. در حال حاضر شواهد قوی وجود ندارد که افراد با گروه های خونی خاص می توانند خطر ابتلا به بیماری کمتر و یا بیشتری داشته باشند. به عنوان افراد گروه خونی O خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمتری داشته و بیشتر در معرض ناراحتی زخم معده قرار دارند.

با این حال ، مطالعات خاصی وجود ندارد که نشان دهد رژیم غذایی و گروه خونی با هم بی ارتباط هستند. در یک بررسی بزرگ بر روی 1455 بزرگسال جوان که از رژیم غذایی گروه خونی A ( بیشتر میوه و سبزیجات ) پیروی کردند ، نشانه های سلامتی بیشتری مشاهده شد. اما این بهبود در تمامی افراد مشاهده شده و تنها مختص به افراد با گروه خونی A نبوده است. در سال 2013 محققان اطلاعات موجود در بیش از هزاران مقاله را بررسی کردند اما نتوانستند حتی یک مقاله پیدا کنند که تاثیرات سالم رژیم گروه خونی را به خوبی بررسی کرده باشد.

در اینکه بعضی از افراد با رعایت رژیم گروه خونی نتایج مثبتی می‌ گیرند هیچ بحثی نیست. اما این موضوع بدین معنا نیست که لزوما این رژیم با گروه خونی آنها در ارتباط باشد. رژیم‌ های متفاوتی برای افراد مختلف وجود دارد. بعضی افراد در رژیم خود بیشتر از گیاهان استفاده کرده و گوشت کمی مصرف می‌ کنند ( مانند رژیم گروه خونی A ) اما بعضی دیگر از رژیم‌ های سرشار از پروتئین‌ های حیوانی پیروی می کنند ( مانند گرو خونی O ).

فواید رژیم غذایی و گروه خونی چیست ؟

طرفداران این رژیم ادعا می‌ کنند که رژیم غذایی به این سبک می ‌تواند فواید زیادی همچون موارد ذکر شده در لیست زیر برای شما داشته باشد :

  1. از بین بردن موثرتر چربی های اضافی بدن
  2. افزایش انرژی بدن
  3. تحریک سیستم ایمنی بدن
  4. بهبود روند کاهش وزن
  5. کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری ها همچون بیماری های قلبی و سرطان

رژیم غذایی و گروه خونی بخش زیادی از غذاهای فرآوری‌ شده‌ ناسالم را از رژیم غذایی افراد حذف می‌ کند. شاید این بزرگترین دلیلی است که این رژیم بدون توجه به انوع گروه‌ های خونی درست کار می‌ کند. شاید شما از رژیم‌ های گروه خونی نتیجه‌ عالی گرفته باشید.

اگر چنین است پس به راهتان ادامه دهید. اگر از رژیم غذایی بر اساس گروه خونی خود پیروی کنید ، می توانید تمرینات متناسب با نوع گروه خونی خود را نیز انتخاب نمایید! به عنوان مثال برای افرادی با گروه خونی A ورزش هایی همچون یوگا و تای جی و برای افرادی با گروه خونی O تمرینات ایروبیک شدید همچون دویدن و یا دوچرخه سواری تا یک ساعت مناسب است.

فواید رژیم غذایی و گروه خونیتجزیه انواع گروه های خونی مختلف

گروه خونی O

  • در برابر تطابق های رژیمی و محیطی تحمل ناپذیر است
  • گوشت بدون چربی ، مرغ و ماهی
  • محدودیت در مصرف حبوبات و بقولات
  • قابلیت انجام تمرینات بسیار سنگین با شدت بالا
  • به یک متابولیسم کارآمد نیاز دارد تا لاغر و پر انرژی باشد

گروه خونی A

  • دارای سیستم گوارش بسیار حساس هستند
  • قابلیت پیروی از رژیم های غذایی گیاهی
  • سیستم ایمنی بسیار تحمل پذیر
  • قابلیت تطابق با رژیم های غذایی و شرایط محیط
  • قابلیت پذیرش استرس ناشی از فعالیت های آرام و ورزش های ملایم

برنامه غذایی گروه خونی A

گروه خونی B

  • دارای سیستم گوارشی تحمل پذیر
  • قابلیت تحمل رژیم های غذایی بسیار انعطاف پذیر
  • لبنیات کم چرب و گوشت
  • از مصرف گندم ، ذرت ، عدس خودداری کنید
  • قابلیت مقابله با استرس
  • ورزش هایی با شدت متوسط
  • برای اینکه لاغر بمانند به تعادل بین فعالیت جسمی و روانی نیاز دارند

گروه خونی AB

  • دارای سیستم گوارش حساس
  • از مصرف مرغ ، گوشت گاو و خوک خودداری کنید
  • باید غذاهای دریایی ، توفو ،و لبنیات مصرف کنید

 

مجتبی نوترکی
مجتبی نوترکی
من مجتبی نوترکی هستم متولد 1361 اهل همدان، از نوجوانی علاقه زیادی به رشته بدنسازی داشتم و خداروشکر نزدیک به 19 سال است که وارد این رشته شدم و دوست دارم در اینجا تمام تجریات خودم رو برای شما دوستان عزیز به اشتراک بزارم امیدوارم که مورد توجهتون قرار بگیره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین الان برنامه خودت رو دریافت کن!